MARKETINGTOGO.NL

Boost your business!

Geomares: ’10 tips voor een optimale B2B social media strategie’

Bron: https://geomares-marketing.com/nl/blog/10-tips-voor-een-optimale-b2b-social-media-strategie

Waarschijnlijk weet je al dat social media een fantastisch kanaal is om je te laten zien, in contact te komen en blijven met klanten of prospects en om je merkbekendheid te vergroten. Maar de meeste marketingprofessionals in de technische B2B industrie vinden het moeilijk om de juiste strategie te vinden voor hun social media. Want hoe moet je starten? Welke berichten ga je plaatsen? Hoevaak? En hoe krijg je eigenlijk volgers? Laat voorop staan dat er geen gouden regel is, maar onderstaande tips bieden je zeker een goede leidraad.

Zorg voor een goede basis

Een account zonder volgers zal niemand bereiken en een account zonder content zal op zijn beurt niet zo snel gevolgd worden. Begin met het plaatsen van enkele posts met goede content en focus je ondertussen op het verkrijgen van een goede volgersbasis. Laat de mensen in je database via email weten dat ze je nu kunnen volgen, stuur je vaste contacten een berichtje of ze je willen volgen en plaats volgbuttons op je website en in je nieuwsbrieven. Maak het makkelijk om je te volgen!

Ken je doelgroep en gebruik de 80/20 regel

Een succesvolle B2B social media strategie begint bij het kiezen van de juiste kanalen. Hiervoor zal je je moeten verdiepen in je doelgroep, op welke kanalen zijn zij actief, op welke momenten en waarom eigenlijk? In B2B zijn deze vragen zeer belangrijk, omdat de meeste mensen ’s avonds op de bank met andere intenties op social media kijken dan tijdens werktijd. Bedenk ook goed welke informatie zij van jou willen zien? Hou altijd in je achterhoofd dat je doelgroep vooral geïnteresseerd is hun eigen problemen en behoeftes, en meestal geven ze weinig om jou en je producten of services. Gebruik hiervoor de 80/20 regel, waarbij je 80% van de tijd content plaatst die je doelgroep echt helpt en interesseert en 20% van de tijd kan over jouw producten, services en bijbehorende promoties gaan.

Wees niet saai

Veel marketeers in de technische B2B lopen tegen hetzelfde probleem aan: ietwat saaie producten. In zijn blog legt Neil Patel uit dat dit absoluut geen struikelblok hoeft te zijn, zoek gewoon een boeiende invalshoek! Waarom over specificaties praten als je het ook over toepassingen en gave projecten kan hebben? Verdiep je ook hiervoor in je doelgroep en bedenk welke problemen ze tegenkomen en hoe jij ze daarbij kan helpen. Een mooi voorbeeld hiervan is gemaakt door AML Oceanographic: Six Scenarios Where a Moving Vessel Profiler (MVP) Saves the Day.

Gebruik visuals

Wanneer mensen informatie horen kan maar 10% het zich drie dagen later nog herinneren, combineer je die informatie echter met een afbeelding, dan herinnert 65% het zich nog. Dit is slechts één van de vele feiten over visuele content, maar allemaal hebben ze één ding gemeen: je boodschap heeft meer kans van slagen met visuals!

Wees sociaal en doe mee

Geloof het of niet, maar de gunfactor is nog steeds enorm belangrijk in B2B. Kies jij ervoor om alleen maar te zenden en verder niet te communiceren op social media, dan sla je de plank mis en krijg jij nooit die onweerstaanbare gunfactor. Wees daarom sociaal en doe mee aan conversaties die jou interesseren. Reageer, like of stel je contacten eens een vraag, het zal wonderen voor je doen.

Gebruik keywords

Het gebruik van keywords wordt steeds belangrijker op social media. Naast het feit dat ook deze content gewoon wordt geïndexeerd door Google, kun je op platformen als LinkedIn en Twitter ook bepaalde keywords volgen. Veel van jouw potentiële klanten zullen dit al doen, dus je maakt meer kans om hen te bereiken door de juiste keywords te gebruiken.

Optimaliseer je profiel

Veel mensen bekijken eerst de profielpagina voor ze je gaan volgen of fan worden. Zorg ervoor dat deze visueel aantrekkelijk is en duidelijk laat zien wie je bent en belangrijker nog, wat je voor je fans of volgers kan doen.

Gebruik de juiste doelstelling

Als B2B marketeer ben je te allen tijde op zoek naar leads, wat is er immers beter meetbaar op het gebied van ROI dan leads? En natuurlijk kun je social media inzetten om leads te verzamelen, maar als dit je primaire doelstelling is zal het waarschijnlijk geen succesverhaal worden. Waarom niet? Omdat je vanuit doelstelling waarschijnlijk weer dat saaie, veelal over zichzelf postende en amper sociaal acterende bedrijf wordt, waardoor je doelgroep zich eerder van je distantieert dan je gaat volgen en waarderen. Welke doelstelling je dan wel moet gebruiken? Merkbekendheid en klantbetrokkenheid! Wees aanwezig, help je doelgroep en creëer daarmee een positief imago en groeiende loyaliteit.

Wees geen bedrijf

Een andere veelgemaakte fout in B2B is het gebrek aan persoonlijkheid en echte mensen op social media. Door je puur als bedrijf neer te zetten, en weinig te laten zien van de mensen erachter, creëer je automatisch een afstandelijk beeld en zal je eerder als een robot dan als een sociaal en betrokken partner worden gezien. Gebruik daarom echte personen, met hun echte namen om vertrouwen en betrokkenheid te creëren.

Varieer, maar wees consistent

Deze tip komt keer op keer terug, maar ook binnen B2B social media is dit niet te onderschatten. Blijf variëren met je posts, maar hou de consistentie die bij je bedrijf hoort. Bedenk dat je doelgroep het vaak druk heeft en weinig tijd om uitgebreid hun tijdlijn door te scrollen, variatie zal je helpen om op te vallen. En of je nu een quote, how-to artikel of een case study plaatst, je tone of voice en huisstijl zorgen voor consistentie en herkenning.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *