MARKETINGTOGO.NL

Boost your business!

Zo maak je een online training

In deze coronatijd schieten online trainingen als paddenstoelen uit de grond. Wil jij ook een online training gaan maken en je daarmee blijven onderscheiden? Of vraag jij je nog af of een online training wel geschikt is voor jou? Deze tips helpen je verder.

Onder een online training schaal ik de trainingen die jij één keer maakt en vervolgens klaarzet op een afgesloten omgeving. Iedereen die toegang koopt, krijgt persoonlijke inloggegevens en kan op (vaak) eigen tempo jouw training doorlopen. Zo’n training is er in alle soorten en maten. De duur varieert van twee weken tot twaalf maanden, en met of zonder interactie met je deelnemers. Het is ideaal om veel kennis en ervaringen in te delen en zo te zorgen dat je de ander een vaardigheid aanleert.

Met een online training kun je je deelnemers veel informatie en opdrachten geven waardoor zij echt zelf aan de slag kunnen gaan met het geleerde. Zo leer je ze niet alleen kennis, maar vooral ook vaardigheden. En juist door een vaardigheid geef je iemand duurzame waarde en impact.

Niet voor kappers of masseurs

Je kunt je daarentegen waarschijnlijk voorstellen dat een online training minder geschikt is voor beroepen of vaardigheden waarin je contact hebt met andere mensen (zoals kappers en masseurs) of waarin het handig is om bijgestuurd te worden in je techniek (zoals sommige sporten). In dat geval kun je ervoor kiezen jouw online training te combineren met live-dagen (als dat straks weer kan) of met één-op-één videocalls.

Belangrijk om te beseffen dat een online training niet voor élke soort kennis of vaardigheid de oplossing is. Bekijk vanuit de inhoud die jij iemand wilt gaan leren of dit over te brengen is via een online training, via tekst en video en eventueel een live moment. Zo niet? Kies dan voor een andere leervorm!

Als jouw bedrijf nu ook een online training wilt maken, vraag jij je vast af hoe je nog kunt opvallen tussen al die andere trainingen. Hoe kun je jij je in deze tijden nog onderscheiden met een online training? Hieronder heb ik vijf tips voor je!

1. Kies een specifiek onderwerp

Waar gaat jouw online training over? Is het een algemeen onderwerp zoals ‘Google Analytics’? Probeer je onderwerp van je training zo specifiek mogelijk te maken door heel duidelijk te bepalen wat iemand gaat leren in jouw training. Op dit manier zorg je ervoor dat je jouw deelnemers niet gaat overladen met informatie waardoor ze zullen afhaken én jouw gegeven informatie niet meer goed kunnen onthouden.

Hoe kleiner je doelgroep hoe duidelijker jij kunt maken wat ze gaan leren

Kies ook een afgebakende doelgroep. Zijn dat bijvoorbeeld beginners of gevorderden? Hoe kleiner je doelgroep hoe duidelijker jij kunt maken wat zij in jouw training gaan leren. Je kunt hier ook een duidelijke niche voor kiezen door je te richten op bepaalde branches, bijvoorbeeld: Google Analytics voor startende coaches. De inhoud hoeft dan niet eens erg te verschillen van andere branches, maar je weet zeker dat je zo de coaches aanspreekt. Daarna kun je je altijd ook nog op andere branches gaan richten.

2. Laat je doelgroep écht iets leren

Natuurlijk wil jij je doelgroep echt iets laten leren, maar weet je ook hoe dat moet? Didactisch gezien is hier veel interessants over te vermelden. Zo wil je zorgen dat je een vaardigheid leert en zoveel mogelijk afwisseling toepast.

Steeds vaker verschijnen er mini-online trainingen die alleen maar bestaan uit een aantal video’s. ‘Kijk de video’s en je weet alles over e-mailmarketing’. Oké, áls ik al zou geloven dat ik dan alles weet, betekent dat dan ook dat ik het zelf kán? Je wilt ervoor zorgen dat jij jouw doelgroep niet alleen wat kennis geeft, maar dat je ze de handvatten geeft om echt zelf aan de slag te gaan.

Zorg dat jij een duidelijk leerdoel voor jezelf opstelt van datgene wat jij in de online training aan iemand wilt leren. Door dit leerdoel zorg jij dat je weet waar je naartoe moet werken: wat moet je iemand allemaal leren om dit doel te behalen. Op die manier zorg je ervoor dat deelnemers niet worden overspoeld met informatie (of overbodige informatie) of dat ze te veel stappen overslaan. Én met een leerdoel zorg je ervoor dat de deelnemer ook weet wat het resultaat van jouw online training gaat zijn. Zo kun jij de verwachtingen managen.

Mensen leren het beste door afwisseling in soorten content

Ook al hebben sommige mensen een voorkeur voor video, uit onderzoek is gebleken dat iedereen het beste leert van afwisseling in content. Informatie op verschillende manieren aanbieden aan de deelnemer, zorgt ervoor dat de training dynamisch genoeg blijft om focus te houden. Je kunt denken aan onder andere deze verschillende contentvormen: audio, video, afbeeldingen, kwissen en vooral ook opdrachten. Blijf weg bij alleen maar videotrainingen.

3. Vermijd paniekvoetbal, neem je tijd

Heb jij het gevoel dat de training nú online moet staan? Liever gisteren dan vandaag? En zet jij nu alles op alles om te zorgen dat die volgende week online staat? Niet doen! Een goede online training begint bij een goede basis. Dan verkoopt ze zichzelf uiteindelijk makkelijker doordat jij waarde biedt aan je doelgroep. Voor een goede training met veel waarde mag je even de tijd nemen. Zoals je in de eerste tip hebt kunnen lezen is het namelijk onder andere belangrijk je te gaan verdiepen in jouw doelgroep.

Denk daarnaast goed na over een specifiek onderwerp, over een goede opbouw en over de inhoud van je training. Door tevreden klanten en goede reviews blijf jij daarna je online training verkopen en verspreiden. Terwijl die paniektrainingen zijn verdwenen in de grote hoop eendagsvliegen.

4. Maak duidelijk waarom ze bij jou moeten zijn

Oké, dan heb jij inderdaad net als honderd anderen een online training over je ‘website SEO-optimaliseren’. Je bent inderdaad waarschijnlijk niet de enige die dit aanbiedt. Los van bovenstaande tips, is het ook belangrijk om jouw doelgroep duidelijk te maken waarom ze bij jou moeten kopen. Waarom ben jij degene die hen dit kan leren? Laat zien wat jouw autoriteit is. Welke sites heb jij allemaal al SEO-proof gemaakt en wat zijn de resultaten daarvan? Deel daarnaast ook welke klanten jij hebt geholpen en wat hun review over jou was. Op deze manier zien jouw potentiële klanten wie jij bent en of anderen tevreden met jou zijn. Zo combineer jij jouw expertise met social proof (door reviews).

Ook vinden potentiële deelnemers het fijn om de persoon achter het bedrijf of de training te zien. Bij wie gaan ze de training volgen? Wie is degene die zijn of haar kennis deelt? Mensen willen graag connectie en gaan af op een persoonlijke klik. Door wie jij bent en wat jij uitstraalt, in combinatie met jouw kennis en autoriteit, onderscheid jij je van anderen die hetzelfde aanbieden.

5. Kies een goed en professioneel platform

Naast dat je ervoor wilt zorgen dat jouw inhoud én marketing tiptop in orde is, wil je ook dat de omgeving waarin jouw online training staat er goed uitziet en werkt. Het is voor cursisten het fijnste dat zij zoveel mogelijk op één platform kunnen vinden: de teksten, de video’s, de opdrachten, de eventuele community et cetera. Kies daarom voor een professioneel platform. Zorg ervoor dat jouw platform alle onderdelen in één heeft.

Je kunt ook kiezen voor een eigen gemaakte omgeving.

Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een bestaand platform waar jij jouw eigen modules en lessen in kan zetten. Dit zijn platformen die gespecialiseerd zijn in e-learning/online leren en hier vaak veel werkvormen voor ingebouwd hebben. Denk aan: quizzen, opdrachten, video’s, webinars, community. Een van mijn favoriete platformen hiervoor is ‘Kajabi’, met als bonus dat zij ook een app hebben waar jouw online training op te volgen is. Daarnaast kun je ook kiezen voor een eigen gemaakte omgeving. Zo kun je bijvoorbeeld in een WordPress-pagina met hulp van plug-ins als ‘Learndash’ of ‘Wishlist Member’ een eigen online training bouwen. Voordeel hiervan is dat je alles zelf in de hand hebt: techniek én design.

Zoals je merkt is een online training opzetten niet niets. Een goede didactische online training, waarin jij zorgt dat de deelnemers zoveel mogelijk leren is belangrijk en niet altijd even makkelijk. Met deze tips kom jij al een heel eind! Loop je vast? Vraag dan hulp aan een onderwijs- of opleidingskundige. Heel veel succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *